Kritische besprekingen over de totstandkoming van de Bijbelse canon en personen uit het Nieuwe Testament.
Mysteries van de Bijbel / Borgerhoff & Lamberigts
Steven Borgerhoff Kristof Lamberigts
Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2006
287 p. : ill.
90-77941-26-6

Dit is het derde boek in de reeks Mysteries van het schrijvers- en uitgeversduo Borgerhoff en Lamberigts. Meteen ook het meest vergezochte uit de reeks.

Het eerste mysterie behandelt het fenomeen van de Bijbel zelf, met de vraag of de Bijbelse figuren levensecht dan wel marionetten op papier zijn. De conclusie van de auteurs is dat we het nooit zullen weten, maar dat de kerkleiders ongetwijfeld de Bijbelse figuren verder geboetseerd en bijgestuurd hebben. Zij halen het voorbeeld van Petrus aan. "Het zinnetje dat Jezus in de mond wordt gelegd in het evangelie van Mattheüs, 'Gij zijt Petrus en op deze rots zal ik mijn kerk bouwen', lijkt dan ook van weinig betekenis. (...) Het lijkt het perfecte zinnetje om Petrus tot bisschop van Rome te benoemen, terwijl hij daar vermoedelijk nooit is geweest." Merkwaardig genoeg laten dezelfde auteurs er in het laatste hoofdstuk van het boek weinig twijfel over bestaan dat het diezelfde Petrus is die onder de Sint-Pietersbasiliek in Ro…Lees verder
'Mysteries van de Bijbel' is het derde boek in een reeks over mysteries van het schrijvers- en uitgeversduo Borgerhoff & Lamberigts, en het is meteen ook het meest vergezochte van de drie. Het boek presenteert naar eigen zeggen 'de mysteries uit het meest invloedrijke boek uit de westerse wereld'. De keuzes en analyses zijn echter hier en daar nogal merkwaardig. Zo wordt gesteld dat de Bijbelse figuren allicht geboetseerd werden door de kerkleiders en dat we wel nooit zullen weten of ze levensecht werden afgebeeld, maar verderop lezen we een aantal wilde veronderstellingen en vermoedens over Herodes en de apostelen en, in de lijn van de recente hypes, over Jezus en Maria Magdalena en het Judasevangelie. De uitgave is geïllustreerd in zwart-wit met een aantal afbeeldingen uit het christelijke erfgoed en Borgerhoff en Lamberigts lijken voor dit boek het nodige naslagwerk te hebben gedaan. Maar net als in de andere boeken uit de reeks, 'Mysteries uit het christendom' (2006)* en 'Mysterie…Lees verder